En podcast om #UX, #Gamification
och hur digitalt engagemang uppstår

Episod #18 – Spelspecial: Unravel

Gamificationfredag har intervjuat Martin Sahlin på spelutvecklingsföretaget Coldwood som har i sitt säte i Umeå. Upprinnelsen till intervjun var Martins presentation av spelet Unravel på E3-mässan(Electronic Entertainment Expo) i Los Angeles 16-18 juni i år. Intervjun och trailern gjorde stort intryck med sitt stora hjärta och fokus på mening. Coldwood gjorde också stor succé med sitt spel Unravel. Unravel utspelar sig i Norrländs skogsmiljö och du spelar som en charmig garnfigur som heter Yarny och som nystas upp mer och mer ju längre du kommer.

Samtalet kom att handla om spelens magiska kraft att engagera, att dö i spel, att inte störa spelupplevelsen med för mycket mekanik och feedbacksystem.

Mats och Jan vill hellre spela än att podda men blir påminda av en angelägen Ola. Efter intervjun gör herrarna en ansats att extrahera kunskap ur arbetet bakom Unravel. Mycket surr blir det, men också kanske ett par fina guldkorn.

Mer grejer

Olas favvospel just nu : Nethack ( och Androidversionen av Nethack )

Jans favvospel just nu : Last of Us (Opening scene)

Mats favvospel just nu : Diablo 3

Övriga spel som nämns i intervjun: Ypsilon Circuit, Machinarium, Limbo, Hard Rain, Shadow of the Colossus, Super Meatboy, Broken Age, Diablo 3

Och slutligen lite mer om narrativ :

  • Greg Costikian (speldesiger mest känd för rollspelet Paranoia) har skrivit lite om story vs game
  • Och som vanligt levererar Raph Koster massa klokheter i ämnet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Please Wait