En podcast om #UX, #Gamification
och hur digitalt engagemang uppstår

Episod #17 – Definitionen av Gamification

Jan och Mats har haft sommarlov. Jan har febrilt njutit av livet genom många yttre och inre resor. Mats har byggt en altan. Och Jan försöker vara sur på Mats som gång på gång sviker och lämnar Jan i sticket. Det går sådär.

Det finns många sätt att definiera Gamification. Vad är det? Hur gör man? Är gamification processen eller resultatet? Efter att både Jan och Mats läst kapitel 1 av Karl Kapps bok ”The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education” så sätter det igång en hel del diskussion på ämnet. När det kommer till defintion och analys av området gamification så måste man givetvis blanda in Ola Jansson som har mycket att säga om det. Så mycket att han bara skakar i underarmarna av upprördhet. Avsnittet utkristalliseras till någon form av terapisession.

Vi pratar också om Gartners hypekurva à la 2015 och varför Gamification inte längre finns med där.

Mer skit:

Monument Valley

Dominion på Boardgame Geek

Bygg ett Eiffeltorn

Bygg en altan

Unravel the Game

Gartner Hype Cycle 2015

Pianotrappan (Odenplan)

Karl Kapps böcker

Badgevilles definition

Gartner (Brian Burkes definition)

Wikipedias definition

Olas frågor på Quora

Medicare Gamification Fitzcania (Museum of Future Government Services)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Please Wait