En podcast om #UX, #Gamification
och hur digitalt engagemang uppstår

Episod #12 – Brand Love och lojalitetsprogram

Vad skapar lojalitet? Kan gamification användas till det och är det verkligen lojalitet om du triggats med en mekanik som du är svag för?

Jan och Mats pratar idag om skillnaden mellan manipulation och inspiration och kopplar det till inre och yttre motivation. De går tillbaka till början av alltings början och pratar om lojalitetsprogram. Är de verkligen lojalitetsprogram om det är ”yttre-incitament-drivet”. Mats ställer sig frågan om det inte är ett manipulationsprogram då istället?

Avsnittet behandlar här också när äkta lojalitet och ”brand love” uppstår samt hur man kan driva det med gamification! Det snackas om lojalitet kopplat till personalisering och customisering samt farorna med att få en ”striiimlajnad” upplevelse.

Så vad säger våra hjältar om lojalitet? Jan överraskar med en magisk (men lite sprakig) intervju med en av våra husgudar – Andrzej Marczewski – som fångar vårt område 100%. Han firar det dessutom med att inte uttala Andrzejs namn korrekt under hela i intervjun. Bra där Jan. Proffsigt å så.

Relaterat

Scandinavian Gamification Meetup!

Vi vill att ni kommer och hänger med oss den 9:e Maj i Stockholm – på Scandinavian Gamification Meetup!

Mer information + anmälan här!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Please Wait