Episod #12 – Brand Love och lojalitetsprogram
Vad skapar lojalitet? Kan gamification användas till det och är det verkligen lojalitet om du triggats med en mekanik som du är svag för?
Jan och Mats pratar idag om skillnaden mellan manipulation och inspiration och kopplar det till inre och yttre motivation. De går tillbaka till början av alltings början och pratar om lojalitetsprogram. Är de verkligen lojalitetsprogram om det är ”yttre-incitament-drivet”. Mats ställer sig frågan om det inte är ett manipulationsprogram då istället?
Avsnittet behandlar här också när äkta lojalitet och ”brand love” uppstår samt hur man kan driva det med gamification! Det snackas om lojalitet kopplat till personalisering och customisering samt farorna med att få en ”striiimlajnad” upplevelse.
Så vad säger våra hjältar om lojalitet? Jan överraskar med en magisk (men lite sprakig) intervju med en av våra husgudar – Andrzej Marczewski – som fångar vårt område 100%. Han firar det dessutom med att inte uttala Andrzejs namn korrekt under hela i intervjun. Bra där Jan. Proffsigt å så.
Relaterat
- Andrzej Marczewskis ramverk för inre motivation : RAMP
- Rajat Paharia från Bunchball skriver om lojalitet 3.0 i boken Loyalty 3.0
- Simon Sinek skriver om Varför, Vad och hur i boken Start with why och har en löjligt bra ted-föreläsning på temat.
- 4 coola snubbar på Outfittery som man naturligtvis vill vara kompis med driver lojalitet : www.outfittery.se
- GAMIFICATION: The future of customer loyalty programs
- Det här säger Sogeti om Gamification
Scandinavian Gamification Meetup!
Vi vill att ni kommer och hänger med oss den 9:e Maj i Stockholm – på Scandinavian Gamification Meetup!
Mer information + anmälan här!
Podcast: Play in new window | Download